När man får en idé är det lätt att man blir förälskad och lägger fokus på att utveckla produkten/tjänsten utan att först tänka på om idén verkligen är en fungerande affärsidé.

Vi på BLING vet att det är viktigt att så tidigt som möjligt veta om idén är hållbar och testa din idé. När vi möter nya idéer använder vi bland annat två modeller för att tillsammans med entreprenören arbeta med idén och se hur den utvecklas.

Den ena modellen heter NABC, vilket står för Need, Approach, Benefits och Competition. NABC-modellen utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. Det är också grunden till en kärnfull pitch av din affärsidé.

Den andra modellen heter Business Model Canvas (BMC) och är ett visuellt sätt att beskriva, utveckla och förbättra din affärsmodell och se sambanden mellan olika faktorer i den. Genom att arbeta med BMC blir arbetet med att komma fram till en hållbar strategi mer lekfullt och kreativt.

Konkurrensen idag handlar väldigt lite om att du har en bättre eller mer utvecklad produkt. Det viktiga är affärsmodellen, hur du ska sälja det du skapar säger Alexander Osterwalder som tagit fram BMC-modellen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *