Träffa grundaren av Sveriges enda tuggummifabrik!
Från ingenjör till tuggumi entreprenör. På butikshyllorna hittade Abtin Soltanpour endast tuggummin som innehöll syntetiska plaster. Det fick honom att vilja hitta ett mer hållbart alternativ. Det var då som han fick idén om att byta ut smaksatta plasttuggummin till ett plastfritt, veganskt och biologiskt nedbrytbart tuggummi. Abtin och hans kusin Farzad Amirriazi lät inte idén vänta; de satte igång omgående med att ta fram lösningen och grundade tillsammans bolaget Chewfolk.
Ingenjören och entreprenören Abtin Soltanpour är uppväxt i Husby och Sollentuna med sin familj. Han är utbildad maskiningenjör på KTH och har tidigare jobbat på Scania och H&M. Medan Abtin jobbade som Supply Chain Manager på H&M, drömde han om att skapa ett eget bolag. När väl idén om ett naturligt tuggummi växte bestämde han sig för att säga upp sig från jobbet och satsa på att förverkliga sin dröm.
Magin skedde i köket hemma hos kusinerna. Abtin och Farzad experimenterade för att få fram det nya plastfria tuggummit som grundade sig i naturliga ämnen. De hade beställt hem 1 kg rå gummibas som smältes, smaksattes och till slut började idén ta form. Under tiden bröt coronapandemin ut, men det hindrade inte deras arbete. Som många andra var man tvungna att jobba hemifrån, vilket gav Abtin och Farzad möjligheten att jobba på idén hemma i köket. Allt började som ett hobbyprojekt för båda två, där de sågs en helg i månaden för att jobba på affärsidén och testa sig fram. Processen tog ungefär ett och ett halvt år innan de tog steget att starta bolaget; Chewfolk.
Hur börjar man ifall man inte drivit något eget bolag tidigare?
Abtin och Farzad vände sig till organisationer som erbjuder rådgivning för de som vill starta eget företag såsom BLING Startup, som har gett stöd och råd till många framgångsrika entreprenörer. BLING anordnar varje år tävlingen Shift, där entreprenörer också får möjlighet att få investering. Det var just tävlingen Shift som blev acceleratorn för Chewfolk. Abtin och Farzad deltog i tävlingen 2021 där nya dörrar öppnades upp för dem. Under tävlingen fick de råd kring PR, juridik men framförallt så fick de investeringar för att ta Chewfolk till nästa steg.
Abtins största tips – ”våga ta risker”
Som entreprenör handlar det om att ta risker, vilket också kan skapa en rädsla av att misslyckas. Abtin har känt rädslan av att misslyckas men det som fått han att känna sig trygg är hans familjs stöttning och att han kan förlita sig på det sociala och ekonomiska skyddsnätet som finns i Sverige för företagare. Både Abtin och Farzad jobbade heltid och lämnade deras jobb för att satsa fullt på Chewfolk. Att jobba med något man tycker om och att se att fram emot att gå till jobbet varje dag har motiverat entreprenörerna till att ta risken att av att starta eget bolag.
Det första många tänker på när de får en affärsidé är att skydda den eller att man inte delar med sig den till andra på grund av en rädsla av att någon ska stjäla den. Ett tips som Abtin ger är att försöka vara öppen med sin idé till andra. För Chewfolk resulterade i mycket råd, tips och feedback på hur de kan utveckla deras verksamhet. Samtidigt behöver man vara medveten om att man blir påverkad av vad andra säger. Abtin menar att man måste tro på sin idé, men att vara öppen för feedback när det behövs.
– Våga vara transparent med din idé. Säger Abtin.
Hur ser framtiden ut för Chewfolk?
Chewfolk satsar mycket på att tillverka tuggummi och distribuera ut det till svenska marknaden. Fokuset ligger i dagsläget på Sverige, men samtidigt tittar de även på marknaden utanför Sverige. Långsiktiga mål är att göra avtryck i livsmedelsindustrin och få bort plaster ur konsumenternas livsmedel.
Tips från Abtin till dig som sitter på en affärsidé:
- Våga prata om din idé med andra och våga fråga om hjälp – det finns många där ute som vill hjälpa dig ta ditt nästa steg. Hos BLING Startup kan du kostnadsfritt boka ett samtal och få rådgivning.
- Våga tro på din idé, men var öppen för feedback.
- Du kan förvandla din hobbyverksamhet till något du tjänar pengar på.