Nu utmanas traditionell rekrytering av digital headhunting som med AI vänder på processen: det är jobben som söker kandidater och CV:t flyttas från rampljuset. Det är individen och anonyma matchningar som är i fokus. 

– Genom AI kan vi se till att det är kompetens som avgör vem som får komma på intervju, inte nätverk, kön eller ålder som inte sällan är diskriminerande faktorer vid rekrytering. Vi filtrerar bort fördomar, medvetna såväl som omedvetna, som arbetsgivare kan ha när de värderar kandidater mot varandra, säger Sanna Bergling, VD och medgrundare till Rektra AB.

Rektra matchar anonymiserade kandidater automatiserat mot arbetsgivares erbjudanden baserat på kandidaternas kompetens och önskemål. Ett jag-är-intresserad-filter säkerställer att det är kandidaten som bestämmer vilken arbetsgivare som får ta del av personens kontaktuppgifter. På så sätt slipper kandidater spam från ointressanta arbetsgivare och arbetsgivare kan sluta lägga tid på irrelevanta kandidater.  

Med åtta år i branschen ser Sanna Bergling stor förbättringspotential.

– Rekrytering idag kostar tid och pengar, är diskriminerande och brister i träffsäkerhet. Endast 45% av alla rekryteringar blir lyckade, konstaterar hon och fortsätter:

– Vem som har snyggast CV, störst nätverk eller bäst kunskap och tid att dagligen scanna av annonser ska inte avgöra vem som får vilket jobb. Rektra vänder upp och ner på rekryteringsprocessen. Hos oss är det jobben som söker kandidaten, inte tvärtom, säger hon. Kandidatens drömmar och mål är i fokus samtidigt som behovet av ett proffsigt CV avvecklas. Kandidaten skapar enkelt en profil hos oss och sen håller vi koll på marknaden och matchar mot lämpliga erbjudanden.

Med en rådande Coronapandemi är behovet av innovativa lösningar för att bemöta en arbetsmarknad i förändring stor. Rektras digitala headhunter kan ge nya möjligheter för träffsäkert, tids- samt kostnadsbesparande rekrytering samtidigt som möjligheten att det just är kompetens som avgör vem som får vilken tjänst ökar.

– Urval via AI där hänsyn endast tas till kompetens och önskemål kan bidra till minskad diskriminering, samtidigt tillåts både rekryterare och arbetssökande att se bortom de urval de annars skulle stannat vid, säger Sanna Bergling.

Rektras vision är att genom maskininlärning skapa fördomsfria rekryteringar med arbetstagaren i fokus.

– Manuellt urval vid rekrytering tar i snitt 20 timmar. Att annonsera är kostsamt och osäkert. Vi ger arbetsgivare direktkontakt med intresserade kandidater utan krav på annonsering eller search. Samtidigt vänder vi på processen och låter jobben söka kandidaten, det kallar vi win-win, säger Sanna Bergling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *