Sök
Stäng denna sökruta.

Varför du borde skriva pressmeddelande

Ett pressmeddelande eller en pressrelease som det också kallas ger en sammanfattning av er nyhet i ett format som snabbt går att överblicka.

Pressmeddelande är ett proffsigt och effektivt verktyg för att sprida nyheter till din målgrupp och allmänheten. Ett pressmeddelande kan även förbättra er rankning på exempel Googles sökmotor och generera relevant trafik till er hemsida.

Den absolut viktigaste anledningen till att skriva ett pressmeddelande är ändå att det ökar chansen att media plockar upp och skriver om din organisation. Hela 45% av alla journalisterna ser tidsbrist som den största frustrationen i deras arbete och pressmeddelande hamnar på andra plats över journalisternas mest föredragna informationskanaler. På första plats är personliga nätverk.*

Här kommer en guide på hur du skriver ett pressmeddelande som sticker ut och ökar dina chanser att komma ut i media.

* Enkätundersökning gjord av mynewsdesk med över 2000 deltagande journalister.

 
Skapa slagkraftiga pressmeddelande

Tydlig avsändare

Inkludera ditt företags namn i ämnesfältet eller i avsändarfältet.

Lägg till ditt företags logga i slutet av mailet för förstärka ditt varumärkes igenkänning.

En catchig ämnesrad

Den genomsnittliga kontorsarbetaren tar emot över 100 mejl om dagen. Ämnesraden blir därför ett väldigt viktigt verktyg för att fånga mottagarens uppmärksamhet eftersom att den är det första de ser.

Stärk dina huvudbudskap

Använd fetade underrubriker för att fånga läsarens uppmärksamhet genom att summera ditt pressmeddelande på några rader.

Visualisera mera

Bilder, videor och annat visuellt material ger en extra start dimension till ditt pressmeddelande. Säkerställ att det visuella innehållet inte är för tungt för att skickas via mejl eller tar för mycket plats i mottagarens inkorg.

Glöm inte bort att lägga till en tydlig call to action

Dela länkar till relaterat innehåll, din webbplats eller annat som kan ge läsarens mer detaljer om innehållet i ditt pressmeddelande eller om ditt varumärke.

Övertyga läsarna med hjälp av citat

Välj citat som förstärker känslorna du vill förmedla och understryker åsikter som stärker innehållet i ditt pressmeddelande.

”Raise your words, not your voice. It is rain that grows flowers, not thunder.” -Rumi

Kontaktinformation

Telefonnummer eller email adresser till pressansvariga ska alltid finnas tillgängligt för att förenkla att journalister kan ta kontakt med er.

Boilerplate

Ta fram en boilerplate, en kort presentation av ditt företag och en länk till din hemsida längst ner i pressmeddelandet.

3 snabba tips

  1. Ditt pressmeddelande ska alltid kunna besvara frågorna vem, vad, vart, varför och hur
  2. Det ska vara enkelt att snabbt överblicka och skapa sig en uppfattning av innehållet i ditt pressmeddelande. Här blir korta stycken, underrubriker och punktlistor viktiga verktyg
  3. Var tydlig och koncis. Pressmeddelandet ska kunna få plats på en A4

 

Checklista

  • Har ditt pressmeddelande ett riktigt nyhetsvärde?
  • Inkluderade du ett citat?
  • Har du lagt in kontaktinformation till den pressansvarige på ditt företag?

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *