Sök
Stäng denna sökruta.

NABC Modellen

NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och förbereda en kärnfull pitch genom att den utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder.

Om vi tar ett exempel på NABC strax innan lunch kan det låta så här

OK jag förstår att du är hungrig (need). Vi kan ju gå till fiket här borta och äta en sallad (approach). Det ligger nära, salladerna är fräscha och det är lugnt och skönt så vi kan prata (benefits). Eller också kan vi gå till McDonalds, men det är bullrigare och hamburgare är ju inte så nyttigt (competition).

Många lägger mycket tid på just ”Approach” och fokuserar bara på sin lösning och hur den ska se ut, dvs fiket ovan. Vi tycker att det istället är viktigt att börja med ”Need” det vill säga ett tydligt behov eller problem. Det är lätt att hamna fel med både lösning och marknadsföring om man inte vet vad behovet egentligen är.

När du har gått igenom modellen ser du klarare vad det är för problem som ska lösas och kan bygga en stark och tydlig affärsidé.

Ladda ner NABC-modellen här

Summera ditt värdeerbjudande

Om du summerar informationen från de fyra områdena i NABC-modellen i ett konkret erbjudande blir det en utmärkt kort förklaring av din affärsidé som du kan använda när du ska berätta vad du gör vid ett möte, eller på din webb.

Lägger du sedan till en ”hook” (inledning som skapar intresse och reaktion) före din NABC och en ”closer” (något som får lyssnaren att minnas) efter modellen har du en perfekt pitch.

Här kan du ladda ned NABC-modellen med hook och closer