Under hösten höll BLING Startup en bootcamp i entreprenörskap för unga entreprenörer mellan 16 och 25 år, där deltagarna tillsammans med ett community av andra entreprenörer under 10 dagar fick stöd, coachning, verktyg och utbildning för att skapa hållbara och lönsamma företag. Som avslutning hölls en pitchtävling för finalisterna.
Vi har intervjuat vinnaren – 23-åriga Lanna Ali från Göteborg med sitt företag Angered Apparel.
Grattis till vinsten hur känns det?
Tack så jättemycket, jag är överlycklig. Kan aldrig tacka er nog för att jag fick vara med och för en lärorik bootcamp. Jag har lärt mig så mycket från bootcampen, ni hade verkligen med allt och tänkt igenom allt, bra genomgångar och föreläsare. Jag kände mig så trygg i att vara mig själv, berätta min idé och be om hjälp. Ni har verkligen hjälpt mig att finputsa min idé och göra den mer tydlig vilket resulterades i min pitch. Från djupet av mitt hjärta vill jag tacka er på BLING att ni tror på mig och för de ni gör. Det ni gör är så stort och viktigt för oss unga entreprenörer. Jag är så glad över att ha träffat er och alla deltagare med grymma idéer och all respons jag har fått efter tävlingen, jag är så tacksam.
Berätta kort om vem du är och om ditt företag?
Mitt namn är Lanna Ali, jag är 23 år gammal och är grundaren av Angered Apparel. Vi säljer egen designade prisvärda kläder & produkter limiterad inom internationell mode för kvinnor och män.
Sen jag har varit liten har jag alltid varit jätte kreativ, speciellt inom design. Har alltid samlat på mig diplom & utmärkelser utan att sträva efter det, jag har bara genuint älskat att skapa och dela med historian bakom skapandet som har uppskattats av andra.
Min idé grundar sig i att jag insåg att majoriteten av vår kundgrupp inklusive mig själv valde att köpa piratkopior istället för original. Angered Apparel ska vara ett folkligt alternativ till dyra lyx varumärken. Många utav våra designs har med vår snygga logga, är detaljerade, och kommer att tillverkas med exklusiva tekniker som ger det lilla extra som vår kund vill ha. Inklusive kollektioner med exklusiva plagg & produkter för modeintresserade i alla former med tanke på hur verkligheten ser ut. Det ska vara för alla, oavsett hur man väljer att klä sig.
Att vara tillfredsställd, känna sig snygg i det man har på sig, att kunna ha råd med det exklusiva i ett inklusive företag är vårt mål.
Jag brukar säga ”I don’t design clothes, I design dreams”. Du ska kunna uppfylla din dröm utan att pausa din andra dröm. Nu när Angered Apparel är här kan du köpa ditt drömplagg tidigare.
Hur kom du på den här idén?
Jag skulle nog säga att det var som att jag fick idén än att jag kom på det. Det finns ett ordspråk som säger, ”allt händer av en anledning” som jag starkt tror på. Idén var så menad för mig, på grund av min personliga historia, problemet jag omedvetet tänkt på hela tiden, min omgivning och religion. Nu i efterhand när jag ser hela bilden så inser jag att jag var menad för att gå igenom vissa saker, för att sedan skapa Angered Apparel. Jag bara kände från min själ och magkänsla att detta var något jag skulle göra.
Jag fick idéen helt plötsligt en kväll, kommer aldrig glömma bort det. Den 26 oktober 2019 i min studentlägenhet i Milano. Jag var jätte nere, kände mig så ensam och grät ihjäl mig. Oktober månad är en känslosam månad för mig, jag förlorade min mamma 28 oktober 2016 och allt jag ville göra då var att åka hem till Göteborg och besöka mammas grav. Men det slutade med att jag istället tog fram penna och papper och började skissa väskor och från ingenstans fick jag en vision och jag visste vad jag ville göra i livet, jag ville skapa ett klädmärke, sälja egendesignade prisvärda kläder och produkter inom internationell mode för kvinnor och män.
Dagen innan var jag ute på stan och såg en en skit snygg väska, vi var flera unga som stod utanför skyltfönster och tittade. Alla hade något designermärke på sig inklusive mig själv, men vi alla hade fake. De var något som störde mig konstant, jag kunde inte lägga ord på vad, men något störde mig extremt mycket. Jag insåg att vår kundgrupp, mina vänner och jag själv la ner tid på att ta den långa och krävande vägen, att söka på YouTube, hitta bra fake sidor och produkter.
Det var inget jag tänkte på varje dag eller la fokus på, men omedvetet hade jag alltid med mig det hela tiden i baktanken. Nya händelser dök ständigt upp framför mig, jag såg, hörde och observerade människor och jag tror att det blev extra tydligt när jag såg kundbehovet i Milano och via sociala medier.
Vad grundar namnet sig i, Angered Apparel?
Jag ville ha ett namn som som var jag. Något som representerade mig. Jag skrev upp olika företagsnamn jag själv tyckte om och frågade mig själv varför jag tyckte om det.
Jag ville ha något som skulle representera mig, problemet och visionen. Det skulle se snyggt ut, lätt att uttala och vara internationell. Från ingenstans började jag säga Hjällbo, Hjällbo, Hjällbo och plötsligt fick jag ANGERED. Allt föll på plats, namnet var exakt det jag sökte. Skulle inte kunna tänka mig något annat, namnet relaterar till mig både på engelska och svenska. Anger, Angered, ilska och upprörd över att jag inte hade råd och att piratsidorna jämnt stängdes ner. Samtidigt som detta är ett ställe jag växt upp i som är en del av min personliga historia.
Till slut blev det Angered Apparel och jag gav, på skoj, företaget ett smeknamn AA original, istället för AA kopia. Namnet passade perfekt in i visionen och historian och ju mer jag jobbade på företaget så insåg jag att namnet även kunde användas taktiskt,
Vad har varit dina största utmaningar under din resa hittills?
Att ha tålamod, jag ville börja direkt dagen efter. Själva idén, namnet, loggan och grunden fick jag den 26 oktober 2019, men idag är den finputsad. Det har tagit mig 3 år från idé till att börja nu, och mycket har gått till research, att utbilda mig själv, förstå marknaden, behovet, göra planer, allt ifrån en skodetalj till kompetenser, designa, besöka lokala företag, hitta bra fabriker.
Största utmaning som jag kom tänka på direkt och som har tagit mest tid och krävt mycket tålamod är att hitta bra fabriker som uppfyller mina krav och sedan samhällskrav och lagar. Största kravet för mig har varit att jag personligen har nolltolerans mot barnarbete, det var den första frågan jag alltid ställde. Att jobba med fabriker som jobbar med ekologiskt & socialt hållbarhet. Att se till att de får tillräckligt betalt, bra arbetsmiljö, hur det ser ut i fabrikerna och om de arbetar med tekniker vi vill använda oss utav.
En annan utmaning som har varit super jobbigt har varit att överkomma en typ av rädsla jag har haft, i form av att någon skulle ta idén, loggan, allt ifrån mig. Spökröster, inte i form av osäkerhet eller att jag trackat ner på mig själv, utan snarare att den övertygade mig på att jag var så säker på vad jag ville göra och hur jag ville göra det. Att jag hade identifierat ett stort problem i en sån stor marknad och hade en brilliant lösning på det, men spökrösterna fick mig att inte dela med min idé för någon, eller be om hjälp från någon i branschen som var kunnig. Det tog mig 2 år tills jag ansökte om varumärkesskydd, för att jag målade upp en jätte konstigt bild om att den som skulle ta emot ansökan kanske skulle neka ansökan och ta den för sig själv, lite larvigt men det var så verkligen.
Jag skulle absolut inte rekommendera någon att tänka så som jag gjorde under processen. Jag borde bara tänka utifrån mig själv, jag är en sån person som alltid hjälper så fort jag ser att någon behöver hjälp utan att de ens frågat och aktörer finns för att hjälpa oss entreprenörer, inte att ta från oss och de flesta vill alltid ditt bästa.
Vad är nästa steg för dig nu efter vinsten?
Det är nu det börjar. Vinsten kommer att användas som startkapital, att registrera företaget, beställa in kläderna och börja sälja och marknadsföra oss på vårt sätt. Vi kommer att lansera vår första kollektion och nå ut till våra första kunder. Kollektionen består av en hoodie set, gjort på embossed tekniken för att framhäva vår logga, det är unisex classy streetwear plagg för årets alla säsonger.
Jag dokumenterar allt. Ni kommer se behind the scene i framtiden. Följ gärna vårt Instagram-konto @angeredapparel, så ni inte missar något.
Har du några råd och tips till nästa omgång av unga entreprenörer på nästa Bootcamp?
Jag skulle rekommendera varenda person som är intresserad, har en idé och vilja att bli en entreprenör att söka till er bootcamp. Ta hjälp utav BLING, få feedback, gör om, få feedback, gör om. Ta även hjälp av någon annan som får höra din idé. Någon från ditt team, familj, vän för det är så lätt hänt att du vet allt själv och glömmer nämna något viktig som är en självklarhet för dig men lätt bort glömd. Researcha allt, marknaden, idén, problemet och lösningen.
Mitt största tips efter att varit med och fått feedback är att sammanfatta det till något du själv skulle vilja se. I slutet av dagen är det bara du som representerar din idé, du är grundaren, problemlösaren, det är du som har sett och identifierat ett problem eller kommit på något helt nytt. Din energi och förtroende på din idé är det viktigaste, sen lär man sig något nytt hela tiden. Jämför dig inte med någon annans idé, utan hjälp varandra, fråga varandra det gynnar oss alla.
För mig personligen var det att jag fick fråga mig själv, varför jag gjorde det jag gör, för i slutet av dagen så är jag inte den första eller sista personen som skapat ett klädföretag, det finns 1000 andra före än mig och förmodligen 1000 andra efter mig. Jag identifierade ett problem i mitt liv och har en lösning på hur jag kan ge det till andra som också behöver det.
Min historia, resa, bakgrund och varumärkets DNA, kläder och produkter och våra kunder skiljer sig från andra existerande företag och det är vad som får oss att sticka ut från mängden.
Var ärlig mot dig själv, var dig själv och tro på dig själv.