90% av alla start-ups går i konkurs under sitt första år. Statistiken talar alltså för att det är riskfyllt att starta företag och att det finns en stor sannolikhet att du misslyckas. Hur gör då de 10% som faktiskt lyckas?
Den främsta anledningen till att start-ups går i graven är mycket enkel: de gör produkter som ingen vill ha. De fyller inget behov och det finns således ingen marknad för dem. En undersökning av Fortune (2014) visar att hela 42% av alla misslyckade start-ups beror enbart på brist av marknadsbehov för idén. Av det kan vi dra följande lärdom: om du ska spendera din tid på att skapa en tjänst eller produkt, gör dig själv en tjänst och se till att det är rätt tjänst/produkt för rätt marknad.
Första hemläxan när du ska starta företag
Många personer som vill starta företag kommer till BLING med en idé och är helt säkra på vad de ska utveckla för tjänst eller produkt – men har inte tänkt ett steg längre. En marknadsundersökning är oftast den vanligaste (och första) hemläxan.
Det finns också en glorifierad bild av entreprenörskapet där entreprenören tjänar mycket pengar, blir berömd och framgångsrik. Om du har den här grundsynen på entreprenörskap blir resan att starta företag förmodligen något av en chock. Och den som misslyckas med sitt bolag skyller ofta på kapitalbrist, fel människor i bolaget och dåliga marknadsförhållanden.
Men hur kommer det sig då att en del entreprenörer lyckas bygga otroligt framgångsrika bolag, trots kapitalbrist, svåra marknadsförhållanden och utan nätverk eller kontakter?
Hitta ditt varför
De entreprenörer som faktiskt lyckas är ofta drivna av ett syfte, en vilja att förändra och en önskan om att utmana dagens marknader. De har en vision av hur marknaden eller världen skulle kunna se ut i framtiden. Dessa personer har frågat sig varför deras bolag ska existera och vad de har för idealbild i framtiden. Kommer den här idén att förändra samhället till det bättre, revolutionera en existerande marknad eller kanske rent av skapa en ny?
När du vet ditt eget varför och har en framtidsvision om vad du vill uppnå med ditt bolag är det lättare för dig att hitta ett team som kan göra den resan med dig. Människor jobbar bättre i team. Hittar du personer som drivs av din idé och ser samma vision framför sig kommer de att vara lojala och inte bara arbeta för att få lön varje månad.
Laget framför jaget
Det finns något större som driver er. Ert företag kommer att fungera enbart om alla vet varför ni existerar och vad ni har för syfte. Ett syfte kan vara att inte jaga egen framgång utan istället försöka förbättra vardagen eller lösa problem för andra. En känsla av meningsfullhet, motivation och samhörighet bildas i ditt team eftersom alla i bolaget har samma mål och vet var ni siktar. Om ni lyckas skapa den företagskulturen kommer teamet att arbeta hårdare, vara mer produktiva och innovativa – vilket i det långa loppet leder till framgång. Teamet kommer också att hämta sig mycket bättre efter nedgångar – för att det har en annan drivkraft än att bara ge upp. Ett misslyckande betyder att ni fortsätter kämpa, pushar varandra och lär er; för start-up resan kommer troligtvis att vara tuff.
Det är dock inte bara du och ditt team som brinner för ert varför. Om era kunder också förstår er vision och dessutom ser att bolaget faktiskt löser ett riktigt problem eller gör marknaden bättre på något sätt, samtidigt som det har en bra företagskultur, så kommer även kunderna att vara lojala.
Som inspirationsföreläsaren Simon Sinek säger:
”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”
Företag som kan få sina kunder att känna en anknytning till företaget får också mer trogna kunder. Kunden vill känna en bra känsla i kroppen när hen köpt din tjänst eller produkt.
Alltså…
Tänk på att hitta ditt varför och ha det klart för dig från första början. Det kommer att göra resan mycket lättare än om du bara fokuserar på vilka resultat du vill uppnå. Om du har ditt varför klart för dig så är det också lättare att hitta ett team som är villiga att ge blod, svett och tårar för bolagets framgång.
PS. Vi bollar gärna idéer och ett möte med oss är både kostnadsfritt och konfidentiellt. Har du en idé är du varmt välkommen till oss, oavsett hur långt du kommit med den. Boka ett möte så hjälper vi dig vidare.