“Working hard for something we do not care about is called stress, working hard for something we love is called passion.”
Varför är vissa människor och organisationer mer innovativa, mer inflytelserika och mer lönsamma än andra? Vad har framgångsrika människor som Martin Luther King JR, Steve Jobs och Wright Brothers gemensamt? De alla började med Varför.
Författaren Simon Sinek vars TED-talk i linje med boken är den tredje mest sedda TED-talk, är en ledarskapsexpert som upptäckte anmärkningsvärda mönster på hur de största ledarna och organisationerna tänker, agerar och kommunicerar. Vilket han paketerar snyggt och humoristisk i denna bok.
Simon menar att många människor och organisationer vet vad de gör och hur de ska göra, men väldigt få vet varför de gör de dem gör. En gemensam nämnare hos ledarna är att de börjar med att besvara frågan “varför”, vare sig det gäller en produkt, tjänst eller en idé.
Det finns två sätt att påverka människors beteende, antingen genom att manipulera eller inspirera. Manipulativa teknik såsom att sänkta priser, kampanjer och skrämselpropaganda används dagligen i försäljning och marknadsföring för att få kunder att köpa en produkt eller tjänst. Detta funkar, men är en kortsiktig strategi och skapar inte lojalitet eller framgång.
Men vissa människor och organisationer påverkar andra genom att inspirera dem. Detta förklarar Simon Sinek genom något han kallar för “Guld cirkel konceptet”.
Simon menar att man alltid ska börja besvara “varför” först, dvs man ska kommunicera med inifrån utåt. Författaren hävdar att om vi börjar med varför kommer vi sannolikt att se mycket mer positiva resultat. Han menar att människor köper inte vad du gör utan de köper varför du gör det.
Simon använder Apple som återkommande exempel i boken. Apple är ett bolag som arbetar medvetet med VARFÖR och därför kan dem gång på gång kliva in i nya områden och lyckas. Apple använder sin “varför” som säljteknik, där dem istället för berätta vad de är dem säljer, berättar dem varför denna produkt finns.
Så slösa inte tid med psykologisk manipulerande försäljningstaktik, sprid dina varför och låt sanna anslutningar följa.