Marknadsföring är ett stort område som både kräver och förtjänar tid och utrymme. Här tipsar vi dig om några enkla och konkreta insatser som hjälper dig att komma igång med marknadsföringen i ett tidigt stadium.
Snabb checklista
- Googla ditt önskade företagsnamn. Finns det någon som redan använder det eller ett liknande namn? Undersök även om namnet är ledigt i sociala kanaler.
- Registrera en domän. Du vill inte hamna i en sits där du får ta en alternativ webbadress för att någon redan annan använt ditt namn. Om din tänkta adress är upptagen bör du starkt överväga ett annat namn.
- Googla din produkt eller tjänst. Både för att få en överblick över konkurrensen och för att se din egen synlighet.
- Skapa företagssidor på Facebook, Instagram, Linkedin m.m. och säkra kontonamnet i sociala kanaler. Även om du inte kommer att jobba med att alla kanaler säkerställer du att ingen annan kommer att skapa ett konto i ”ditt” namn.
Så skapar du en marknadsföringsstrategi
Genom att ställa dig själv några enkla frågor om din målgrupp kan du komma en bra bit på vägen för att skapa en marknadsföringsstrategi som hjälper dig att hålla rätt kurs.
Vem vill du nå?
För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem du vill nå. Ett misstag många gör är att försöka sälja till ”alla”. Genom att vända sig brett kan du sälja mer, tänker du kanske. Men, ”något för alla” blir lätt ”inget för någon”. Våga därför smalna av din målgrupp. Ett tips är att jobba med så kallade ”personas”. En persona är en fiktiv karaktär som är skapad för att representera den kund du vill nå. Ge karaktären ett namn och bygg upp en berättelse om vem personen är, vilka intressen och värderingar hen har och vad hen gör i olika kanaler.
Vad vill du att de ska veta och göra?
Det viktigaste budskapet i din marknadsföring ska handla om kundens utmaningar och behov, och hur de kan lösas med hjälp av din produkt eller tjänst. Kunden är nämligen inte intresserad av dina produkter och tjänster i allmänhet, utan hur de kan lösa hens problem. Formulera ditt budskap (oavsett om det är bild, film eller text) så att det intresserar kunden, snarare än att bara berätta om dig själv.
Var hittar du personerna du vill nå?
Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp (här har du hjälp av dina personas som du redan byggt upp!) för att välja vilka kanaler du ska använda för att föra fram ditt budskap. Digitala kanaler är kostnadseffektiva för dig som inte har en stor budget för dina marknadsföringsinsatser. Det finns mycket bra statistik om hur vi beter oss i olika sociala kanaler – spana till exempel in rapporten ”Svenskarna och internet” som tas fram årligen.
När är det bäst att prata med dem?
Utifrån det du erbjuder – när är behovet av dina produkter eller tjänster som störst? Framgångsrik marknadsföring handlar om timing och att nå kunden med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Fundera över vad som påverkar kundens köpbeteende. Är det till exempel säsongen på året eller specifika händelser i personens liv som skapar behovet? Planera dina aktiviteter utifrån detta.
Hur kan du mäta dina insatser?
När du lägger tid och energi på att få ut ditt budskap vill du såklart veta att det betalar sig. Sätt upp enkla mål för att hålla koll på att din marknadsföring levererar. Försäljning och antal användare eller kunder är såklart ett grundläggande mål, men mål kan till exempel också handla om att få besök på din webbplats, prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller en följarskara och räckvidd i sociala medier.
Tips!
- Våga upprepa ditt budskap. Det är först när du själv tröttnat på det du säger som andra börjar uppfatta det.
- Nätverka! I början av resan med ditt företag är ofta din egen tid en av dina allra viktigaste resurser. I början marknadsför du dig själv mer än ditt företag. Du som person är avgörande för lanseringen av ditt varumärke – se till att dra nytta av det! Men – var noga med att berätta om din idé eller produkt snarare än att försöka sälja den.