25 anledningar till att investerare INTE kommer investera i ditt företag.

Att säkra finansiering för ditt startup är ibland ett viktigt steg på vägen mot att bygga ett framgångsrikt företag.

För att öka dina chanser att säkra en investering är det viktigt att vara medveten om de vanligaste orsakerna till varför investerare väljer att inte investera i ett bolag.

Här nedan kommer vi nu lista 25 tips för dig att ha i åtanke när du försöker säkra finansiering från investerare.

Innehållsförteckning

1. Det saknas bevis på din potentiella framgång

Det finns inga bevis på att du kan skapa ett framgångsrikt företag. Har du djup förståelse för problemet du löser? Har du erfarenhet från att driva bolag tidigare? Investerare vill också se att du har något som kallas ”Grit”.

Om du ny inom startup världen så kan det räcka med att visa att man gjort något som andra i din närhet ofta inte göra. Att du engagerat dig ideellt, haft en framgångsrik hobby verksamhet osv. Dessutom är det viktigt att du är coachbar och vill utvecklas.

2. Jag litar inte på dig

När det gäller investeringar prioriterar investerare karaktären, omdömet och ledarskapsförmågan hos de personer som står bakom ett företag. Även om en produkt är imponerande skulle det vara meningslöst för båda parter att gå vidare med en investering om det inte finns ett förtroende för teamet.

3. Ditt team saknar erfarenhet

Även om investerarna är imponerade av din idé och av dig som person, är det svårt att investera om du inte rätt team.

Teamets erfarenhet, kunskap och engagemang är avgörande för att vilja investera.

4. Ditt team arbetar inte bra tillsammans

Om det finns tecken på att någon i teamet inte riktigt kommer överens eller är oengagerad så blir risken fören investerare för stor.

5. Du döljer saker för investerarna

Som investerare är det viktigt att första hur allt i företaget fungerar. Känner investeraren en motvilja att dela viss information eller om det dyker upp något som du undanhållit så backar investeraren hellre undan.

6. Du har ingen affärsmodell eller plan

Du lyckas inte förklara hur och var du förväntar dig att ta din startup de kommande åren. Det här är varför det så viktigt att ha en ordentlig affärsplan på plats. Utan den så kommer investeraren inte investera.

7. Det saknas bevis på din att din produkt behövs

Det finns inga bevis på att kunder vill köpa det du säljer. Finns det intresserade kunder? Är det du säljeren ”must have” eller en ”nice to have” för kunden? Har du sålt något?

Att det finns ett genuint behov av din produkt och en betalvilja bland kunder är bland det första eninvesterare kollar på.

8. Kommer din produkt att fungera?

En investera behöver se att du faktiskt kan bygga din produkt. Kommer den att fungera som tänkt? Hur ska den byggas? Ofta vill man åtminstone se någon typ av prototyp eller MVP.

Finns det några kunder som använder produkten ochden fungerar som tänkt är det såklart ett plus.

9. Ditt företag är inte först på marknaden eller unikt

Investerare letar ständigt efter nystartade företag som tänjer på gränserna och skapar något nytt och unikt.

Det behöver inte vara något helt nytt som ingen har sett förut. Ofta räcker det med företag som har ett nytt perspektiv, ett nytt tillvägagångssätt, en innovativ affärsmodell eller till och med ett team som verkligen utmärker sig och som skiljer sig från konkurrenterna.

Om ditt företag saknar denna typ av originalitet kan det vara svårt att hitta investerare.

10. Det går inte att nå fram till dig

Du är inte villig att lyssna på råd eller förslag och blir defensiv när investerare kritiserar en del av din verksamhet – ett stort varningstecken för investerare.

11. För högt värde

Det kan vara en utmaning att räkna ut värdet på ditt nystartade företag. Värdet bör baseras på tidigare prestationer och företagets potential.

Om investerare känner att ett startup värderas till ett för dyrt värde kommer de att leta efter andra investeringsmöjligheter.

12. Du hanterar avslag dåligt

Visst kommer du att bli avvisad av investerare – det är en del av processen. Men hantera avslagen på rätt sätt!

Identifiera vad som gick fel och gör rätt anpassningar. Vad som händer efter pitch och avslag säger mycket om en entreprenör. Investerarna ser dig, även efter att de har sagt nej. Ofta kan det vara aktuellt med en investering längre fram även om du får ett nej idag.

13. Vi har ingen relation

Istället för att skicka din plan till alla investerare och riskkapitalister vars kontaktuppgifter du kan hitta, försök att kontakta investerare genom hänvisningar eller rekommendationer från personer som de litar på. Ta gärna kontakt tidigt och bygg upp bra relationer med investerarna. Det kommer hjälpa dig på sikt!

14. Har du den rätta investeraren?

Ditt företag är inte verksamt inom allas kompetensområde. Precis som en läkare kan ha en specialitet, har investerare också det.

Gör lite forskning i förväg och hitta de investerare som är involverade inom ditt område.

15. Du fokuserar inte på något

Försöker du lansera varenda produktidé du har? Håll dig istället på rätt spår och fokusera på att skapa den bästa produkten som du kan släppa.

Du kommer inte att göra alla kunder nöjda – men du måste göra RÄTT kunder nöjda, annars kommer det att straffa sig i slutet.

16. Du är för tidig för investerarnas pengar

Olika investerare investerar i olika faser. För vissa räcker det med att du bara har en bra plan på plats, andra kräver att du har validerat din idé, har kunder, har andra investerare som visat intresse eller bara kommit mycket längre.

Se till att du vänder dig till investerare du vet investerar i det stadie du är i.

17. Din marknad håller på att dö ut

Ditt företag riktar sig till en marknad som minskar år för år eller en trend som håller på att dö ut. Även om marknaden är stor så är det få som vill riskera sina pengar på företag som dessa.

18. Du är för långsam

Ditt företag rör sig för långsamt. Ju längre tid det tar att lansera din produkt, desto längre tid tar det för investerare att se en avkastning.

Sluta vara en perfektionist. Släpp hellre för tidigt och gör justeringar med tiden.

19. Du saknar en marknadsföringsstrategi

Ditt nystartade företag är redo att börja sälja enprodukt, men saknar en plan för hur försäljningen ska gå till.

Hur ska du marknadsföra din produkt? Vem är din kund och hur får du kunden att upptäcka och köpa just din produkt?

20. Vilket problem försöker du lösa nu igen?

Ditt nystartade företag är redo att börja sälja en produkt, men saknar en plan för hur försäljningen ska gå till.

Hur ska du marknadsföra din produkt? Vem är din kund och hur får du kunden att upptäcka och köpa just din produkt?

21. Förstår du branchen?

Investeraren behöver känna sig trygg med att du förstår branschen du verkar inom. Det kan visas genom t.ex. om du har erfarenhet inom ett närliggande område, har någon annan i teamet som har erfarenheten eller att du knutit till dig rådgivare med djup bransch kunskap.

22. Du förstår inte ordet "Lean"

Du spenderar pengar på saker som hattar, nyckelringar eller kaffemuggar med reklam för ditt företag. Varför skulle investerare då vilja investera?

En investerare vill att alla pengar ska gå till att ta ditt företag från A till B. Att prioritera utgifter som inte är direkt nödvändiga är en varningsflagga. En annan varningsflagga är att grundarteamet tar ut höga löner när det knappt finns några intäkter i bolaget.

23. Du följer bara en trend

Ditt företag verkar bara bygga på en aktuell trend. Du kan inte förvänta dig att din startup ska ha en långlivslängd på det här sättet.

Vi vet att man inte kan se in i framtiden, men investerare är försiktiga med bolag som väljer att fokusera på mikrotrender istället för macro trender.

24. Det finns inga andra investerare

Investerare är flockdjur. Att det finns andra investerare som visat intresse för dig startup skapar trygghet.

Om investeraren inte är helt såld på ditt bolag så vill man ofta investera tillsammans med andra. Förekomsten av andra investeringar ger dem en indikation på att någon annan ser potential i ditt företag och att andra människor stöttar din vision.

25. Du saknar självinsikt

Investerare tål inte att ha att göra med människor som inte kan se sina egna brister och som är ovetande.

Ingen är perfekt. Acceptera dina svagheter och sträva efter att bli bättre.