1. Ha en affärsplan

Formulera din affärsidé så att alla förstår den. Skriv en affärsplan som beskriver vad, hur och varför du ska starta. Behöver du hjälp med att skriva en affärsplan så finns det gott om exempel på nätet. Klicka här för en mall från Almi som vi rekommenderar till många av våra cases.

2. Marknaden och konkurrenter

Gör en marknadsundersökning: Ta reda på hur marknaden ser ut idag inom den bransch du vill ge dig in på. Hur stor marknad är det? Hur kommer det se ut inom de närmsta åren? Hur stor del av marknaden utgör du? Här kan du hitta lite hjälp om hur du gör en marknadsundersökning.

Ta även reda på allt om konkurrenterna och deras marknadsföring samt vad som är deras starka och svaga sidor. Gör en SWOT-analys med den information du samlat. Klicka här för att se hur man gör en SWOT-analys.

3. Testa din produkt och lär känna dina kunder

Skriv en lista på vilka dina kunder är, vilken målgrupp de tillhör och vart de finns. Varför ska kunden  komma till just dig och inte dina konkurrenter? Vad gör dig unik? Skriv ner en lista på dina Unique Selling Points. Ta verkligen reda på allt om kunderna. Se till att få ut en första produkt så fort som möjligt till en grupp intressenter. Låt dem ge feedback för att se vad de tycker om produkten. Vad är bra och dåligt? Se vilken målgrupp som är rätt för just ditt företag/dina produkter. Finns det möjligheter för ditt företag att växa på en global skala eller finns dina kunder endast i ett visst område?

4. Nätverk och marknadsföring

Var aktiv i sociala medier. Det är det enklaste sättet för dig att nå ut till kunder på ett ekonomiskt vis. Marknadsför din produkt via Facebook, Instagram, LinkedIn eller en blogg. Se hur dina konkurrenter marknadsför sig själva. Man kan spara mycket pengar på att lägga mycket tid på att marknadsföra sin produkt via sociala medier. ”Word of mouth” är den optimala marknadsföringsmetoden i startskedet av ett bolag.

Skaffa en enkel hemsida för en låg kostnad. På hemsidor såsom Upwork och Fiverr kan du hitta frilansande webbutvecklare från världen över. Där kan du hitta någon som kan göra er hemsida för en låg kostnad, oftast är kvalitén helt okej. Vill man istället investera mycket tid och skapa en egen hemsida, finns det ett ramverk som kallas för WordPress. Det är det vanligaste administrationsverktyget som används idag för hemsidor. I WordPress används mallar som man själv kan koda ihop (om man jobbar tillsammans med en webbutvecklare), alternativt kan man ladda ner gratis teman eller högkvalitativa teman från bl a Themeforest. Vi rekommenderar inte att man använder sig av t ex tjänsten Wix, då den är väldigt begränsad och inte levererar den proffsiga kvalitén som finns där ute. Lägg tid eller pengar på hemsidan, då den är ansiktet utåt i den digitala världen.

Våga be om hjälp. Ta all hjälp du kan få för att lyckas. Du kanske har någon i din privata krets som har erfarenhet av att vara egen företagare och som kan ge dig tips och råd på vägen.

5. Branding

Hitta ett bra företagsnamn som inte redan finns, testa på vänner och bekanta. Tänk på att det ska fungera på internet och att domännamnet är tillgängligt. Vänta med visitkort och trycksaker tills registreringen är godkänd. Sedan kan du ta fram en bra logotyp som passar till ditt företag.

Det viktigaste är att du själv har passion för det du gör och kärlek för din produkt, då kommer det vara svårt för andra människor att motstå din produkt eller tjänst. Sist av allt vill vi på BLING önska dig lycka till med din start-up!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *